Khamis, 4 Oktober 2012
LAPORAN TAKLIMAT LINUS PENDIDIKAN KHAS DI BTP PENAMPANG. Dikemaskini pada 2.00petang
UCAPAN EN KASSIM HJ BUNTAK
1.
Mengalukan kedatangan hadirin dan berharap dapat
manfaatkan perkongsian ilmu
2.
Kecewa dengan kehadiran yang ahli mesyuarat yang
tidak mencapai sasaran. (42/60)
3.
Dr Halim Sulong( pengurusan p&P ) dan En
Khairi ( taklimat umum ) dari BPKhas
4.
Jadikanlah diri seperti pokok pisang, ‘pantang
mati sebelum berbuah’
SLOT PERTAMA : PENGURUSAN LINUS PPKI DAN PELAKSANAAN
DISLEKSIA ( En Khairi Bin Bahari ,
Penolong Pengarah Unit Disleksia Bahagian Pendidikan Khas)
LINUS
1.
Road show zon borneo ( sabah, Sarawak dan Labuan
)
2.
Semangat demi borneo
3.
Perlaksanaan
Linus Pendidikan Khas. 4 SUB NKRA PENDIDIKAN ( prasekolah, linus, sekolah
berprestasi tinggi dan baiah guru besar )
4.
Linus
bermula pada awal 2010
5.
Linus Pendidikan Khas melalui 6 domain
perkembangan untuk manfaat murid istemewa dalam arus pendidikan negara
6.
Peruntukan Linus Pendidikan Khas memang ada
7.
Linus Pendidikan Khas diurus oleh Sektor
Instruksional BPKhas
8.
Akhir 2011 berjaya siapkan konsep
9.
Melalui rintis, dapatan menunjukkan hasil
positif
10.
Bulan September ialah saringan 2 yang perlu
dibuat
11.
Saingan kedua jun 2010 aliran perdana dijalankan
untuk Linus Pendidikan Khas. Hasilnya ramai yang dapat lulus konstruk 1, 2, 3,
4, 5
12.
Konsep pemulihan khas dan pendidikan khas
berbeza melalui domain khas ( kognitif, bahasa komunikasi, sosioemosi,
tingkahlaku, motor halus, motor kasar )
13.
Murid pendidikan khas hanya disaring sekali
untuk saringan 1. Jika gagal, barulah saringan 2 dilaksanakan
14.
Linus Pendidikan Khas Fokus kepada murid tahun pertama
di kelas PPKI ( walaupun umur berbeza )
15.
Inklusif paling sesuai pada umur tahap 2 ( tahun
4 )
16. Murid yang lulus saringan 1, murid tersebut
belajar seperti biasa dalam kelas pendidikan khas
17. Murid yang gagal saringan 1, murid ini
perlu lalui saringan 2 domain
18.
Kalau tak lulus saringan 2, saringan 2 domain
diulang ulang dan ulang
19.
Di sekolah menengah belum ada Linus
20.
Alat yang diguna untuk menyaring murid. Saringan 1 ( guna aliran perdana yang
telah diubah suai ). Saringan 2 pula
yang ada 6 domain
21.
Pelaksanaan saringan ini ditadbir secara tidak
formal ( bukan merupakan peperiksaan )
22.
Instrument ditadbir mengikut tarikh yang telah
ditetapkan
23.
Guru MESTI merujuk kepada Manual Instrumen
saringan 1 dan saringan domain linus pendidikan khas sebelum melaksanakan
saringan
24.
Tempat, masa, alatan perlaksanaan bebas mengikut keselesaan murid. DILARANG BERI JAWAPAN
25.
RUJUK KEPADA EN MADJAIE ( LINUS PENDIDIKAN KHAS
SABAH )
26.
BPKhas akan turunkan peruntukan kepada Jabatan
Pelajaran Negeri
27.
Cadangan akan laksanakan Kursus Pemantapan
Pengajaran LINUS untuk guru pada tahun depan jika dapat peruntukan
28.
Urusetia Linus Pendidikan Khas Negeri ialah di
bawah SPSPK dan bukannya Sektor Pengurusan Akademik
29.
Data hantar terus ke Jabatan
30.
PPD akan terima peruntukan dari Jabatan
31.
TAPAK DATA JANGAN DIUBAH
32.
INFO
LINUS 2013. NAMA BAHARU Saringan
Linus pendidikan khas ( semua murid tahun 1 atau tahun pertama di SKPK,
semua murid tahun pertama PPKI. ) Saringan
domain pendidikan khas ( Bagi murid yang tidak melepasi saringan 1 )
33.
7000/52000
murid ppki TERLIBAT. Rintis untuk penglibatan semua murid yang terlibat
34.
Untuk saringan 1, murid Mesti lulus Literasi dan numerasi. Kalau gagal salah satu, semua
gagal. Semua konstruk wajib lulus
35.
Untuk saringan 2, Murid wajib lulus semua 6 domain. Gagal satu, gagallah semua
36.
Gagal saringan 1, terus buat saringan 2
37.
Intervensi untuk murid selari dengan KSSR. Catat
intervensi dalam RPH dan buat RPI berkaitan
38.
Intervensi
berkait rapat dengan persekitaran keselesaan penerimaan murid secara individu
DISLEKSIA
1.
Semua pihak terbabit
2.
Program disleksia bermula 2003, tahun 2004
program rintis dimula
3.
Keluar surat punca kuasa pada tahun 2008, sekolah diberi waran buka
kelas disleksia diperluas
4.
Perancangan setiap 1daerah 1 kelas disleksia
5.
Nisbah 1.5 guru = 1 kelas = 6.5 murid ( minima 3
murid untuk buka kelas )
6.
Punca kuasa disleksia dalam LD. Contoh kelas 3 (
2 LD, 1Disleksia )
7.
Murid disleksia belajar ikut kurikulum arus
perdana. P&P diubahsuai ikut keperluan murid
8.
Jika doctor sahkan murid bekeperluan khas tetapi
ibubapa tak mahu buat kad OKU untuk anak..jangan paksa. Tetapi murid layak
mendapat P&P keperluan khas
9.
Kelas disleksia juga dikenali pra inklusif,
separuh inklusif dan inklusif penuh
10.
Berhati-hati dengan salah penempatan murid
disleksia ke dalam kelas LD
11.
Instrumen Senarai Semak Disleksia ISD ( warna hijau edisi ke 2 )
12.
Manual dan instrument untuk mengenalpasti murid
disleksia
13.
Murid disleksia dinilai setelah belajar 6bulan
pertama di tahun 1. Guru matapelajaran BM dan Matematik akan buat penilaian
melalui ISD
14.
Doktor akan mengesahkan disleksia setelah
menerima ISD
15.
ISD. 1.
Dinilai guru mata pelajaran. 2. Disokong guru disleksia dalam daerah atau
sekolah berdekatan jika sekolah tiada guru disleksia
16.
Kehadiran
murid dalam buku kedatangan pendidikan khas
17.
Murid disleksia boleh ditempatkan di kelas LD
dengan syarat matapelajaran lain diinklusifkan ke kelas perdana, manakala bm
dan matematik diajar oleh guru pendidikan khas yang berupaya memulihkan murid
tersebut
18.
Disleksia
tulen ( focus dalam kelas disleksia vs Disleksia
Mixed LD ( boleh ditumpang ke kelas LD )
19.
Diskalkulia(matematik), Disgrafia(bahasa),
Dispraksia (motor)
20.
Contoh disleksia ( albert Einstein, tom
cruise,Muhammad ali, Laila Ali, Harry Anderson, Alexander Graham Bell,
BillyBlank, Orlando, Richard Branson, Bill Gates, scot Raymond, Ar Sarly Adre Sarkum Sarly )
“BEST PRACTISE”
PROGRAM DISLEKSIA
1.
Teknik yang efektif untuk keberhasilan. Setiap 1guru disleksia mesti hasilkan
1teknik strategi metod pengajaran terbaik dan hantar pada November 2012
2.
Dokumentasikan dua muka surat. 16 teknik terbaik akan diumumkan pada 2013
SLOT KEDUA : Dr Halim Sulong( pengurusan p&P untuk LINUS
dan DISLEKSIA)
1.
Menerangkan format pengisian data LINUS
2.
Berhati-hati dengan data yang betul. ( murid
wajib MELEPASI semua domain/konstruk
untuk lulus saringan )
3.
Murid yang TIDAK
MELEPASI, guru perlu buat RPI untuk intervensi murid
4.
Tiada lagi peruntukan LINUS untuk tahun ini,
perbanyakkan cetakan instrument melalui
duit sekolah
5.
Fokus kepada murid tahun pertama 2012.
6.
ISU SLOW
LEARNER, DI MANAKAH PENEMPATAN MEREKA?. Penempatan mereka tetap di kelas
pendidikan khas walaupun JKM tidak luluskan kad OKU. Guru pendidikan khas sila
ambil alternative buat laporan penilaian pembelajaran murid contohnya setiap 3
bulan sekali sebagai sokongan untuk permohonan kad OKU murid untuk pertimbangan
JKM.
7.
Akan memanjangkan kepada BPKhas untuk mengadakan
perbincangan antara Jabatan ( JKM,KPM,KKM) untuk selesaikan masalah status slow
learner.
8.
RPI boleh buat satu mata pelajaran bagi suatu
masa untuk 1murid. Tak perlu buat semua 11 RPI sebab BPKhas belum buat lagi
mesyuarat untuk memutuskan isu tersebut sebab APRD belum beri laporan rintis
RPI TERKINI UNTUK SEMUA MATAPELAJARAN.
9.
Jawatankuasa Inklusif perlu diperhebatkan
SELARAS DENGAN AKTA.
10.
Peranan guru pembimbing dalam kelas inklusif
ikut kesesuaian dan kerjasama guru perdana
11.
PCG diguna untuk kebajikan murid inklusif
PENGGULUNGAN EN KASSIM HJ BUNTAK
1.
Isu slow learner ( ada dua kategori slow learner
iaitu rendah dan teruk..hantar borang ke SPSPK, SPSPK akan keluarkan surat
untuk PPKI buat ujian, jika markah 0-9 bermakna ada keperluan khas, 10-29
pemulihan khas, 30 ke atas aliran perdana )
2.
Bagi murid yang mahu batalkan kad oku, sila buat
pemeriksaan doctor dan mengisi borang dari Jabatan Kebajikan Masyarakat
3.
Sebarluaskan input yang diterima
4.
Perubahan sikap perlu seiiring dengan komitmen
yang tinggi terhadap kerjaya
5.
Berusaha memahami konsep dalam pendidikan khas
agar tidak salah maklumat untuk disampaikan kepada sasaran
6.
Inklusif hanya dilakukan untuk sekolah yang ada
PPKI
7.
Semua daerah buat kursus dalaman atau ikut
sekolah. Laporan Dokumentasi wajib
hantar
8.
Pegawai PPD wajib keluarkan SURAT TUNJUK SEBAB KEPADA GURU YANG TIDAK HADIR PADA MESYUARAT HARI INI
KENAPA TIDAK DAPAT HADIR.
9.
Penghargan kepada pegawai BPKhas yang sudi
berkongsi maklumat
Mesyuarat ditamatkan pada jam 1.58petang
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan