Halaman

Subscribe:

Jumaat, 2 November 2012

HASIL LATIHAN HANDS-ON PBS KEPADA PEGAWAI PELAJARAN DAERAH DAN SEKOLAH-SEKOLAH MENTOR ZON KOTA MARUDU, KUDAT DAN PITAS 2-3 NOVEMBER 2012


DIKEMASKINI PADA 04.30 PETANG. DICATAT OLEH MOHD HISYAMMIEDDY BIN ESA

LATIHAN HANDS-ON PBS KEPADA PEGAWAI PELAJARAN DAERAH DAN SEKOLAH-SEKOLAH MENTOR ZON KOTA MARUDU, KUDAT DAN PITAS 2-3 NOVEMBER 2012 BERTEMPAT DI BILIK GERAKAN SMK TANDEK, KOTA MARUDU

8.20 PAGI- Pengerusi mengucapkan salam semua kepada Pegawai yang hadir dari JPN Pulau Pinang, JPN Kedah mewakili Lembaga Peperiksaan serta semua peserta dari PPD terlibat

8.22 pagi- Bacaan doa

Bil
Agenda
Perkara
Maklumbalas/Tindakan
1
Ucapan aluan pengelola latihan ( wakil PPD Kota Marudu )
1.1   Salam kemaafan pegawai pelajaran Kota Marudu tidak dapat hadir kerana urusan rasmi di peringkat jabatan
1.2   PPD Kota Marudu dalam proses perpindahan bangunan sewa baharu. Mohon maaf atas kekurangan dan kesulitan.
1.3   PBS merupakan elemen transformasi untuk meningkatkan kualiti pendidikan
1.4   Kerjasama dan komitmen amat diperlukan dalam melaksana dasar
1.5   Berharap latihan ini dapat mengupaya memberikan kualiti ke atas setiap produk yang dilahirkan selaras tuntutan korporat
1.6   Seramai 30 jemaah nazir sedang memantau SMK Kota Marudu
 
2
Taklimat 1
( OVER VIEW UNTUK SK DAN SMK )
2.1 Latihan ini serentak 1Sabah
2.2 Beruntung kerana ada negeri lain akan dilaksanakan taklimat ini pada cuti sekolah
2.3 Latihan akan tamat petang ni.
2.4 Penghargaan dan terharu kepada JPN Sabah dan rakyat Sabah yang menyambut kehadiran dengan penuh hormat
2.5 Mohon maklumat dapat dikongsi kepada semua sekolah di daerah masing-masing
2.6 Seharusnya SK ( 2 KOHORT SUDAH) lebih baik daripada SMK ( 4bulan )
2.7 Memaklumkan pelaksanaan untuk penambahbaikan UPSR ddan PMR MULAI TAHUN 1 2011 DAN TINGKATAN 1 TAHUN 2012
2.8 Dasar Pelaksanaan PBS ialah melalui punca kuasa Akta Pendidikan 1996 ( Akta 550 )
2.9 Mengapa perlu berubah?
2.9.1 Penakanan kepada JERI- aspirasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan tidak tercapai
2.9.2 Pendidikan berorientasikan peperiksaan-penglibatan ko-kurikulum sangat kurang
2.9.3 Pengiktirafan keterlaluan kepada pencapaian akademik semata-mata- tekanan kepada guru, murid dan ibubapa
 
2.9.4 Menilai produk akhir berbanding proses pembelajaran-pengabaian pembentukan modal insan yang seimbang
2.9.5 Tekanan ke atas guru-guru untuk menghabiskan sukatan pelajaran-assessment for learning diabaikan- kurang membantu dalam proses pembelajaran sebenarnya
2.9.6 Meningkatkan martabat profesion keguruan-guru lebih dihormati, peningkatan integriti dan keberkesanan guru
2.9.7 Sistem pentaksiran sesetengah negara maju telah berubah-tiada peperiksaan awam di SK dan SMK
 
2.10 PBS
2.10.1 Akademik ( Pentaksiran Sekolah dan Pentaksiran Pusat )
2.10.2 Bukan akademik ( Pentaksiran psikometrik dan PAJSK )
 
2.11 Formatif- Kesalahan murid perlu diperbetulkan serta merta. Jangan tunggu sampai tahun 6
 
2.12 Pelaporan
2.12.1 Formatif-Apabila diperlukan sahaja
2.12.2 Sumatif – disediakan dua kali setahun
 
2.13 SPPBS sedang tergendala.
 
2.14 Peranan Pentaksiran Sekolah
2.14.1 Meningkatkan pencapaian
2.14.2 Memperbaiki kelemahan/masalah murid dalam pembelajaran
2.14.3Meningkatkan keyakinan kepada murid untuk belajar
2.14.4 Mengubahsuai strategi pengajaran
 
2.15 Mengajar mesti ikut Dokumen standard kurikulum ( DSK )
 
2.16 Pengajaran dan pembelajaran yang lebih penting diutamakan. Dokumen standard prestasi hanya untuk mengukur prestasi murid
 
2.17 istilah P&P kepada PPP/3P ( Pengajaran pembelajaran pentaksiran )
 
2.18 Tayangan video. Pembelajaran pengalamian kepada kehidupan realiti sebenar. Memberi kesan positif kepada sumatif
 
2.19 Pentaksiran Psikometrik melihat kecenderungan murid
- tidak berasaskan kepada kurikulum, tidak berjadual
- Ujian Aptitud (umum&khusus ) dan inventori personaliti
- Mengukur kebolehan semulajadi dan kebolehan yang diperoleh
 
2.20 Pentaksiran Aktiviti Jasmani Sukan dan Kokurikulum ( PAJSK )
- BMI ( tinggi vs berat = jisim ), SEGAK, SUKAN, KOKURIKULUM & EKSTRA KURIKULUM
 
2.21 Cabaran kepada kejayaan PBS
-Kesediaan dan kemahiran guru melaksanakan PBS ( Penyelesaian dengan laksanakan latihan menyeluruh )
-Guru akan merasa terbeban dengan tugas tambahan ( penyelesaian dengan penerangan, automasikan pelaporan dan tiada ujian selaras )
- Integriti guru diragui ( penyelesaian melalui pemantaun, pementoran, pengesanan dan penyelarasan )
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2.9.3.1 Gagal menambahbaik matapelajaran tertentu kerana penilaian terlalu umum
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2.9.6.1 Mengubah Pandangan negatif masyarakat integriti guru
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kaunselor sekolah sudah ditaklimatkan tatacara pelaksanaan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sistem perlahan-perlahan beban sekolah?( SPPBS )
Kalau susah sangat resign? ( KSSR )
3
Taklimat 2
3.1 Sekolah contoh diwujudkan di setiap daerah agar lebih ramai guru memahami PBS secara menyeluruh
3.2 Usaha mengatasi kecairan maklumat
3.3 SK Pekan Kudat II dan SMK Matunggong merupakan sekolah contoh atau model contoh di Kudat
3.4 Misi PBS
- Holistik
-Pengumpulan maklumat
-Pentaksiran seimbang
-Pentaksiran Pusat
3.5 Tugasan. Berpandukan misi sekolah sila kaitakan dengan misi PBS.
3.6 Profil, Pencapaian, Perkembangan dan Penglibatan ialah indikator menghasilkan pengumpulan maklumat komprehensif
3.7 Pentaksiran seimbang ( Pengetahuan, kemahiran, Sikap/Nilai )
3.8 Pentaksiran berpusatkan murid ( indikatornya ialah authentik, pembelajaran kendiri dan pembelajaran kolaboratif )
3.9 Hubungkait konsep PBS dan amalan di sekolah
 
Tujuan PBS supaya Tahu Prsetasi Saya
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Berkaitrapat dengan PBS (PP,PS,PAJSK,Ppsi)
4
Taklimat 4 perkara dalam pengoperasian PBS
4.1 Sila baca buku panduan PBS sekolah rendah warna ( ungu ) / boleh download
4.1.1 Jawatankuasa
 
4.1.2 Jadual Pengoperasian PBS
4.1.3 Penjaminan Kualiti
-pementoran
->untuk membantu guru laksanakan PBS mengikut prinsip dan prosedur
->Sebelum (bincang), semasa (khidmat nasihat), selepas ( tindakan susulan )
 
-penyelarasan
->Proses memastikan pentaksiran dilaksana dengan cara yang betul dan seragam dari segi kefahaman peraturan penskoran, penggunaan peraturan penskoran dan pemberian skor
->Sebelum( kefahaman tugasan, kesesuaian sampel dan kefahaman penskoran ), semasa ( merawak sampel mengikut pencapaian, selepas ( melaksanakan tindakan penambahbaikan pengajaran dan pembelajaran
->Aplikasi pembelajaran telefon bimbit ( sms ) dan perladangan
 
-Pemantauan
 
 
 
 
-Pengesanan
 
 
4.1.4 Pengurusan Eviden Pentaksiran Sekolah
-Evidens
-Contoh
-Penyimpanan ( setiap murid ada Fail Perkembangan Murid yang menyimpan eviden terkini setiap deskriptor setiap mata pelajaran )
- Fail Showcase mulai 2013, semua evidens terbaik mesti disimpan
 
4.1.5 Kaedah Penyimpanan Evidens 2013 Hendaklah terkini
->Eviden terkini bagi setiap deskriptor
 
 
 
 
 
Mesyuarat wajib 4kali setahun
 
 
Mentor dalaman( Ketua Panitia/JUP/Guru Cemerlang) dan mentor luaran( LP/JPN/PPD)
 
 
Pastikan Dokumen Standard Prestasi bukan yang status DRAF. Kemaskini muat turun di laman web
 
Penyelaras dalaman ( Ketua Panitia, JUP, Guru Cemerlang matapelajaran berkenaan ) dan Penyelaras luaran ( pegawai yang dilantik LP )
 
 
Pemantau dalaman : boleh gunakan SKPM SPEK 4
 
Pemantau luaran
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pastikan mengguna internet explorer
5
Soal jawab / ISU
5.1 Faedah standard prestasi kepada murid, guru, ibubapa dan pihak berkepentingan
5.2 Hasil pembelajaran vs Laporan penguasaan murid ( PBS )
5.3 Isu pelaksanaan PBS
-> PBS membebankan?
-Sebahagian p&p – 3P
-Kepelbagaian instrumen
-Jenis-jenis eviden
 
-Konsep assesment
-Assesment for learning
 
-Evidens yang banyak
-instrumen yang selaras
-isu murid ponteng/sakit
 
 
 
 
-pendedahan PBS lewat untuk SMK ( April)
 
 
 
-Konsep band ( tidak sama konsep dengan NKRA )
 
 
->Mohon penglibatan PIBG akan dipanjangkan kepada LP
 
->Isu pengurusan fail bagi kes disiplin, murid sakit dan murid khas
 
->Tiada rekod pembelajaran murid yang berpindah sekolah
 
 
->SPPBS capaian yang perlahan
-perkakasan yang diguna(laptop purba jangan guna)
-akses kepada internet
-hosting di Putrajaya
 
 
 
->Kronologi penambahbaikan
-5Julai 2012=kemasukan murid ke SPPBS ikut zon
-1Ogos2012=BPM perlu selesaikan isu hosting ( TM) dengan segera
-23Julai2012= SPPBS akan dimigrasi ke hosting baharu pada 11 September 2012
- Gunalah internet explorer 7
 
 
 
 
 
 
 
 
->Penambahbaikan terkini
- Proses BATAL matapelajaran boleh dilakukan oleh SUP jika tiada sebarang kemasukan pretasi
-Walaubagaimanapun, bagi proses BATAL matapelajaran yang telah ditanda prestasi masih perlu dilaksanakan oleh PPD
- Ekoran daripada komen pengguna berkenaan automatic time-out SPPBS yang terlalu singkat kepada 300saat
- Penyediaaan Pelaporan Analisis ( SU dan guru ) hendaklah individu mengikut mata pelajaran dan mengikut kelas
-Kemasukan prestasi murid mengikut murid dan mengikut bulan
 
-SEKOLAH MENENGAH SWASTA  DAN LAIN-LAIN YANG BUKAN DI BAWAH KPM BOLEH MASUKKAN DALAM DATA SEGAK
 
 
 
 
MAKLUMAT PENTING UNTUK GURU
1.       Bagi  tujuan keselamatan, akses kepada SPPBS akan disekat jika guru tersalah kata laluan sebanyak 5kali. Hanya SUP BOLEH MENJANA kata laluan baharu untuk guru dan surat log in tidak boleh dicetak kali kedua selepas pengguna mengemaskini kata laluan
2.       Guru di sekolah swasta yang tiada diploma pendidikan layak melaksanakan pentaksiran kerana mereka yang mengajar
3.       Bagi guru yang berpindah, data prestasi murid  akan diapungkan sehingga guru pengganti ada
4.       Cetak prestasi setahun mengikut keputusan jawatankuasa
5.       Murid yang lama ponteng boleh ditaksir bila murid berada di sekolah
 
è Isu kemasukan prestasi ( tanda bila murid kuasai, simpan terlalu lama, pilih bulan taksir )
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Murid boleh dijadikan eviden
 
Education for all ditukar menjadi learning for all
 
 
Kes khas(minitkan)
Perkongsian pintar SK&SMK
 
 
Tak perlu ulang P&P dari Jan tapi ambil inisiatif wujudkan buku aktiviti
 
MUET?
LP akan berusaha keluarkan dalam bentuk graf
 
 
 
 
 
 
Data transit/ Rekod transit hantar kepada sekolah lama
 
Penambahbaikan SAPS
 
 
Tarikh tutup key in data 20 Nov 2012
 
 
 
 
 
 
 
 
Sistem SPPBS membaca data APDM secara live
 
Sistem SPPBS baharu menggunakan teknologi Exadata berkonsepkan cloud sepertimana yang diamalkan oleh carian enjin Google
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Setiap kali kemaskini, sila tekan butang SIMPAN
 
 
 
 
Masalah kemasukan data SEGAK disebabkan nombor pengenalan murid yang mengandungi palang(/), titik(.), dash(-) teah diatasi
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Perkongsian ilmu sila layari
http://pbssppjpnpp.blogspot.com/
 
 
 
Sila layari laman web SPPBS untuk info terkini
 
 

 

0 ulasan:

Catat Ulasan